ZGŁOSZENIE/WNIOSEK W SPRAWIE AKTUALIZACJI DANYCH EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW (O8)
Wymagane dokumenty: 1. Aktualizacja danych podmiotowych w zakresie nazwiska/nazwy, miejsca zamieszkania/siedziby, uzupełnienia numeru PESEL/REGON: - zgłoszenie/wniosek zgodny z treścią formularza „Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych podmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków miasta Poznania (dla osób fizycznych) (O8F1) lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty, - zgłoszenie/wniosek zgodny z treścią formularza „Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych podmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków miasta Poznania (dla osób prawnych ) (O8F2) lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty. W przypadku zmiany nazwiska właściciela należy dodatkowo dostarczyć aktualny odpis z księgi wieczystej. 2. Aktualizacja danych budynku, zmiany pola powierzchni działki ewidencyjnej, połączenie działek ewidencyjnych, zmiana sposobu użytkowania gruntów: - wniosek zgodny z treścią formularza: „Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków miasta Poznania” (O8F3) oraz wymagane dokumenty. Uwaga: Dla gruntów objętych gleboznawczą klasyfikacją (dotyczy użytków ornych tj. roli, łąk, pastwisk, klasyfikowanych lasów, klasyfikowanych gruntów zadrzewionych lub zakrzewionych) wniosek nie jest wymagany. Wymagane jest przeprowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów (szczegółowe informacje znajdują się w sprawie Gleboznawcza klasyfikacja gruntów (O9)). 3. Ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości: - wniosek zgodny z treścią formularza: „Wniosek do ewidencji gruntów i budynków miasta Poznania o ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości” (O8F4) lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty. Uwaga: Jeżeli wyodrębnienie nieruchomości lokalowych nastąpiło w wyniku zniesienia współwłasności w postępowaniu sądowym wówczas takie orzeczenie sądowe wpływa tut. Zarządu z urzędu, zgodnie z art. 23 ustawy z 14.05.1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne. Na tej podstawie lokale są ujawniane w ewidencji gruntów i budynków. 4. Ujawnienie/wykreślenie przedmiotu dzierżawy: - wniosek zgodny z treścią formularza: „Wniosek do ewidencji gruntów i budynków miasta Poznania o ujawnienie przedmiotu dzierżawy” (O8F5) lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty.
Opłaty: 1. Pełnomocnictwo do występowania ze zgłoszeniem/wnioskiem w imieniu właściciela/władającego podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. 2. Zgodnie z załącznikiem cz. IV pkt. 3 do ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz.1635 ze zm.) zwolnione z zapłaty opłaty skarbowej jest złożenie pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Miejsce złożenia dokumentów: Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ ul. Gronowa 20, 61-655 Poznań
Termin i sposób realizacji: 1. Aktualizacja danych podmiotowych zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje niezwłocznie, w drodze czynności materialno-technicznych, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów stanowiących podstawę aktualizacji. 2. Aktualizacja danych przedmiotowych wynikająca z opracowania geodezyjnego, jeżeli władający nieruchomością: - złoży wniosek o aktualizację danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków, aktualizacja nastąpi w drodze czynności materialno-technicznych, - nie złoży wniosku o aktualizację danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków, przeprowadzone zostanie postępowanie administracyjne zakończone decyzją administracyjną. 3. Założenie kartotek dla lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości dokonuje się na podstawie wypisów aktów notarialnych lub orzeczeń sądu. W razie braku takich dokumentów założenie kartotek następuje na wniosek właściciela/użytkownika wieczystego w drodze czynności materialno-technicznej. 4. Ujawnienie/wykreślenie przedmiotu dzierżawy dokonuje się w drodze czynności materialno-technicznej. W razie konieczności pozyskania wyjaśnień zainteresowanych lub dodatkowych dokumentów, przeprowadza się postępowanie administracyjne.
Komórka prowadząca sprawę: Dział Aktualizacji Danych Opisowych Dział Postępowań Administracyjnych
Tryb odwoławczy: Od decyzji w sprawie zmiany danych ewidencji gruntów i budynków służy odwołanie w terminie 14 dni od dnia doręczenia. Od zmian wprowadzonych czynnością materialno-techniczną odwołanie nie przysługuje.
Uwagi: 1. Właściciele/władający nieruchomościami zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian. UWAGA! Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej. 2. Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych ewidencji gruntów i budynków składa właściciel/władający lub pełnomocnik. 3. Podmioty składające zgłoszenie/wniosek w imieniu właściciela/władającego powinny przedłożyć pełnomocnictwo do występowania przed organem prowadzącym ewidencję gruntów i budynków w sprawie, której zgłoszenie zmiany/wniosek dotyczy. 4. W przypadku, gdy właścicielem/władającym jest osoba prawna, do zgłoszenia/wniosku należy dostarczyć odpis z właściwego rejestru (np. Krajowego Rejestru Sądowego) oraz dokument potwierdzający uprawnienie osoby zgłaszającej/wnioskującej do występowania w imieniu właściciela/władającego. 5. Zgłoszenie/wniosek można złożyć osobiście lub przesłać pocztą, a w przypadku gdy dowodem zmiany danych jest opracowanie geodezyjne i kartograficzne, w zgłoszeniu powołać należy numer tego opracowania względnie załączyć je do dokumentacji geodezyjnej składanej przez jednostkę wykonawstwa geodezyjnego. 6. Zgłaszający zmianę dostarcza dokumenty stanowiące podstawę wprowadzenia zmian w oryginale bądź w formie odpisu lub kopii, poświadczonych zgodnie z art. 76a §2 kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U.2013.267 ze zm.).
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, Poz. 1287 ze zm.), Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, Poz. 454 ze zm.), Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2012 r., Poz. 1282 ze zm.), Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 Nr 98, Poz. 1071 ze zm.), Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2012, Poz. 1015 ze zm.).
Pobierz kartę informacyjną O8 (.pdf 467 kB)
Formularze do pobrania:
|