Włącz/wyłącz wysoki kontrast Informacje w języku migowym AAA
Ta strona używa plików cookies. Korzystając z niej, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na ich stosowanie w bieżącej konfiguracji.
Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies
X
  • Biuletyn Informacji Publicznej Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ
  • szukaj
Uwaga! Istnieje nowsza wersja informacji.

ZGŁOSZENIE/WNIOSEK W SPRAWIE AKTUALIZACJI DANYCH
EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW (O8)


Wymagane dokumenty:
1. Aktualizacja danych podmiotowych w zakresie nazwiska/nazwy, miejsca zamieszkania/siedziby, uzupełnienia numeru PESEL/REGON:
- zgłoszenie/wniosek zgodny z treścią formularza „Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych podmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków miasta Poznania (dla osób fizycznych) O8F1 lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty, -  - zgłoszenie/wniosek zgodny z treścią formularza „Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych podmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków miasta Poznania (dla osób prawnych ) O8F2 lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty/ O8F2 lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty.
W przypadku zmiany nazwiska właściciela należy dodatkowo dostarczyć aktualny odpis z księgi wieczystej.
2. Aktualizacja danych budynku, zmiany pola powierzchni działki ewidencyjnej, połączenie działek ewidencyjnych, zmiana sposobu użytkowania gruntów:
- wniosek zgodny z treścią formularza: „Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków miasta Poznania” (O8F3) oraz wymagane dokumenty.
Uwaga:
Dla gruntów objętych gleboznawczą klasyfikacją (dotyczy użytków ornych tj. roli, łąk, pastwisk, klasyfikowanych lasów, klasyfikowanych gruntów zadrzewionych lub zakrzewionych) wniosek nie jest wymagany.
Wymagane jest przeprowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów (patrz Strefa Klienta - pozycja Gleboznawcza klasyfikacja gruntów).
3. Ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości:
 - wniosek zgodny z treścią formularza: „Wniosek do ewidencji gruntów i budynków miasta Poznania o ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości” (O8F4) lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty.
Uwaga: Jeżeli wyodrębnienie nieruchomości lokalowych nastąpiło w wyniku zniesienia współwłasności w postępowaniu sądowym wówczas takie orzeczenie sądowe wpływa tut. Zarządu z urzędu, zgodnie z art. 23 ustawy z 14.05.1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne. Na tej podstawie lokale są ujawniane w ewidencji gruntów i budynków.
4. Ujawnienie/wykreślenie przedmiotu dzierżawy:
- wniosek zgodny z treścią formularza: „Wniosek do ewidencji gruntów i budynków miasta Poznania o ujawnienie przedmiotu dzierżawy” (O8F5) lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty.

Opłaty:
1. Pełnomocnictwo do występowania ze zgłoszeniem/wnioskiem w imieniu właściciela/władającego podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
2. Zgodnie z załącznikiem cz. IV pkt. 3 do ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz.1635 ze zm.) zwolnione z zapłaty opłaty skarbowej jest złożenie pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
3. W przypadku wniosku o ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości oraz wniosku o ujawnienie/wykreślenie przedmiotu dzierżawy należy przedłożyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł (dokonanie czynności urzędowej w drodze decyzji podlega opłacie skarbowej).

Miejsce złożenia dokumentów:
Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ
ul. Gronowa 20, 61-655 Poznań

Termin i sposób realizacji:
1. Aktualizacja danych podmiotowych zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje niezwłocznie, w drodze czynności materialno-technicznych, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów stanowiących podstawę aktualizacji.
2. Aktualizacja danych przedmiotowych wynikająca z opracowania geodezyjnego, jeżeli władający nieruchomością:
 - złoży wniosek o aktualizację danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków, aktualizacja nastąpi w drodze czynności materialno-technicznych,
 - nie złoży wniosku o aktualizację danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków, przeprowadzone zostanie postępowanie administracyjne zakończone decyzją administracyjną.
3. Ujawnianie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości dokonuje się w drodze postępowania administracyjnego, w wyniku którego wydana zostaje decyzja do aktualizacji ewidencji gruntów i budynków.
4. Ujawnienie/wykreślenie przedmiotu dzierżawy dokonuje się w drodze postępowania administracyjnego, w wyniku którego wydana zostaje decyzja do aktualizacji ewidencji gruntów i budynków.

Komórka prowadząca sprawę:
Dział Aktualizacji Danych Opisowych
Dział Postępowań Administracyjnych

Tryb odwoławczy:
Od decyzji w sprawie wprowadzenia, bądź odmowy wprowadzenia zmiany w ewidencji gruntów i budynków służy odwołanie w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. W pozostałych przypadkach odwołanie nie przysługuje.

Uwagi:
1. Właściciele/władający nieruchomościami zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian.
UWAGA! Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.
2. Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych ewidencji gruntów i budynków składa właściciel/władający lub pełnomocnik.
3. Podmioty składające zgłoszenie/wniosek w imieniu właściciela/władającego powinny przedłożyć pełnomocnictwo do występowania przed organem prowadzącym ewidencję gruntów i budynków w sprawie, której zgłoszenie zmiany/wniosek dotyczy.
4. W przypadku, gdy właścicielem/władającym jest osoba prawna, do zgłoszenia /wniosku należy dostarczyć odpis z właściwego rejestru (np. Krajowego Rejestru Sądowego) oraz dokument potwierdzający uprawnienie osoby zgłaszającej/wnioskującej do występowania w imieniu właściciela/władającego.
5. Zgłoszenie/wniosek można złożyć osobiście lub przesłać pocztą, a w przypadku opracowania geodezyjnego i kartograficznego załączyć do dokumentacji geodezyjnej składanej przez jednostkę wykonawstwa geodezyjnego.
6. Do zgłoszenia/wniosku składa się odpisy oryginałów dokumentów albo kopie uwierzytelnione notarialnie lub przez organ wydający. 

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, Poz. 1287 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, Poz. 454 ze zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2012 r., Poz. 1282 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 Nr 98, Poz. 1071 ze zm.),
- Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2012, Poz. 1015 ze zm.).

Karta informacyjna: pobierz

Formularze do pobrania:

 Wniosek o zaświadczenie o numerze porządkowym budynku (.pdf 99kB).pdf
 A2F2_Wniosek o zaświadczenie o numerze porządkowym budynku (.pdf 83kB)
 Karta Informacyjna A2 (.pdf 321 KB).pdf
 Wniosek o udostępnienie akt archiwalnych.pdf
 A2F2_Wniosek o zaświadczenie o numerze porządkowym budynku (.doc 55kB)
 Wniosek realizacje praw w zakresie ochrony danych osobowych (.doc 132 kB)
 Wniosek realizację praw w zakresie ochrony danych osobowych (.pdf 108 kB)

Wytworzył/odpowiedzialny za treść informacji:   Iwona Antkiewicz 
Data wytworzenia informacji:   2020-08-14 
Wprowadził informację do BIP:   Aleksandra Jędrzejczak 
Data udostępnienia informacji w BIP:   2020-08-17 10:14:37 

© 2010-2019 Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ