Szanowni Geodeci!
W związku z nowelizacją ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne od 12 lipca 2014 r. nastąpiły zmiany w zakresie trybu aktualizacji danych ewidencji gruntów i budynków: 1) na podstawie wniosku zainteresowanego podmiotu ewidencyjnego i wskazanej w tym wniosku dokumentacji geodezyjnej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, jeżeli wnioskowana zmiana obejmuje informacje gromadzone w ewidencji gruntów i budynków dotyczące nieruchomości znajdujących się w wyłącznym władaniu wnioskodawcy albo wnioskodawców, aktualizacja ewidencji następuje w drodze czynności materialno - technicznej. Od złożonego wniosku o dokonanie czynności urzędowej nie pobiera się opłaty skarbowej (dotyczy to również wniosków o połączenie działek); 2) w pozostałych przypadkach aktualizacja ewidencji następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Z powyższego wynika, że w razie braku wniosku podmiotu ewidencyjnego organ rozpoznaje sprawę wykazania zmian w drodze postępowania administracyjnego, do którego zastosowanie mają przepisy ustawy Kodeks postępowania administracyjnego z wszystkimi tego konsekwencjami. Postępowania takie będą też miały miejsce w przypadku, gdy aktualizacja operatu ewidencyjnego wymagać będzie wyjaśnień zainteresowanych lub uzyskania dodatkowych dowodów.
W związku z powyższym w celu uproszczenia procedury aktualizacji danych ewidencyjnych jeżeli Wykonawca pracy geodezyjnej stwierdzi, że dane ewidencyjne nie są zgodne ze stanem faktycznym w terenie, a ma kontakt z właścicielem/władającym nieruchomościami powinien go powiadomić o nowej regulacji w ww. zakresie i pomóc wypełnić wniosek (formularz wniosku będzie przekazywany z materiałami udostępnianymi do zgłoszonej pracy; formularz wniosku jest także dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej ZGiKM GEOPOZ - formularz O8F3).
(-) Andrzej Krygier Geodeta Miejski Dyrektor Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ |