Włącz/wyłącz wysoki kontrast Informacje w języku migowym AAA
Ta strona używa plików cookies. Korzystając z niej, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na ich stosowanie w bieżącej konfiguracji.
Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies
X
  • Biuletyn Informacji Publicznej Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ
  • szukaj
Uwaga! Istnieje nowsza wersja informacji.

 WYDANIE WYPISÓW I WYRYSÓW Z EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW (O5)


Wymagane dokumenty:

Wypełniony formularz wniosku o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego (formularz EGIB).

Opłaty:

Zgodnie z ustawą – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
1. Opłaty za sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków.  
  •  stawki podstawowe określone w tabeli nr 11 załącznika do ustawy.
2. W przypadku wystąpienia w wnioskiem o nieodpłatne wydanie wypisów i wyrysów należy wskazać postawę prawną upoważniającą do nieodpłatnego ich pozyskania.
3. Nieodpłatne wypisy i wyrysy.
Zgodnie z art. 40b ust. 2 ustawy z 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne nie pobiera się opłaty za wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego sporządzone i wydawane na żądanie:
  • prokuratury,
  • sądów rozpoznających sprawy, w których stroną jest Skarb Państwa,
  • organów kontroli państwowej w związku z wykonywaniem przez te organy ich ustawowych zadań,
  • organów administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego, w związku z ich działaniami mającymi na celu:
-    ujawnienie prawa do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w księdze wieczystej,
-    przeniesienie praw do nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego,
-    przeniesienie praw do nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa.
  • Krajowego Zasobu Nieruchomości w związku z jego działaniami mającymi na celu regulację stanu prawnego nieruchomości wchodzących w skład Zasobu, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2018 r. poz. 2363 oraz z 2019 r. poz. 1309), oraz zbycie lub udostępnienie nieruchomości wchodzących w skład tego zasobu.
4.  Wysokość opłaty utrwalona zostaje w Dokumencie Obliczenia Opłaty (DOO).
5. DOO może zostać przesłany na indywidualne konto na Portalu Klienta lub przez  ePUAP lub na adres e-mail lub na numer faksu wskazany we wniosku.
6. Opłaty można dokonać w Portalu Klienta przez usługę PayByNet lub przelewem na konto bankowe wskazane w Dokumencie Obliczenia Opłaty, tytułem: Dokument Obliczenia Opłaty nr…..
7. W przypadku odbioru osobistego, opłaty można dokonać w Sali Obsługi Klienta
 – wyłącznie za pomocą kart płatniczych.
8.  Odbiór dokumentów następuje po dokonaniu opłaty.
9.  Przedłożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega
     opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.


Miejsce złożenia dokumentów:

Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ ul. Gronowa 20, 61-655 Poznań

 1. Składanie wniosków drogą elektroniczną:

  • przez Portal Klienta: pod adresem https://portal.geopoz.poznan.pl/klient/ (nie wymaga posiadania podpisu elektronicznego)
  • przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) organu na platformie ePUAP (wymaga podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP). Szczegółowe warunki składania dokumentów przez ESP znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej ZGiKM GEOPOZ.

2. Inne drogi składana wniosków:

  • osobiście - Sala Obsługi Klienta
  • tradycyjną pocztą
  • faksem: na numer 61 8230 201 (nie dotyczy w przypadku konieczności złożenia wraz z wnioskiem dokumentu pełnomocnictwa).

Termin i sposób realizacji:

 1.Terminy udostępniania:

  • wypisy z rejestru gruntów (do celów prawnych; uproszczony; bez danych osobowych), wypisy rejestru/kartoteki budynków i lokali oraz wypisy z wykazu działek i wykazu podmiotów (do 10 sztuk) – do 10 dni,
  • wypisy z rejestru gruntów (do celów prawnych; uproszczony; bez danych osobowych), wypisy rejestru/kartoteki budynków i lokali oraz wypisy z wykazu działek i wykazu podmiotów (pow. 10 sztuk) – do 15 dni,
  • wyrys i wypis (opis i mapa) – do 15 dni,
  • wyrys z mapy ewidencyjnej (do 10 sztuk lub/i format A4-A2) – do 10 dni,
  • wyrys z mapy ewidencyjnej (pow. 10 sztuk lub/i format A1-A0) – do 15 dni

Terminy realizacji, liczone w dniach roboczych, mogą ulec zmianie w przypadku konieczności zaktualizowania zapisów dotyczących danej nieruchomości w bazie danych ewidencji gruntów i budynków lub w zależności od wielkości zamówienia.

2. Sposób realizacji:

Wypisy i wyrysy udostępnia się w postaci:

  • drukowanej
  • elektronicznej: format PDF (z kwalifikowanym podpisem elektronicznym)

Odbiór dokumentów:

  • przez Portal Klienta (dokumenty w postaci elektronicznej)
  • przez Elektroniczną Skrzynkę Odbiorczą na platformie ePUAP (dokumenty w postaci elektronicznej)
  • wysyłka pod wskazany adres (dokumenty w postaci drukowanej oraz elektronicznej na informatycznych nośnikach danych)
  • osobiście w Sali Obsługi Klienta tut. Zarządu (dokumenty w postaci drukowanej oraz elektronicznej na informatycznych nośnikach danych)

Komórka prowadząca sprawę:

Dział Udostępniania Danych Opisowych tel. 61 8271 611, 61 8271 885

Tryb odwoławczy:

1. W przypadku odmowy wydania wypisu z operatu ewidencyjnego z danymi podmiotowymi i/lub oznaczeniem księgi wieczystej z uwagi na brak interesu prawnego w ich uzyskaniu - wydaje się decyzję administracyjną, od której służy odwołanie.

2. W przypadku sporu dotyczącego zakresu udostępnianych materiałów zasobu lub wysokości należnej opłaty - wydaje się decyzję administracyjną, od której służy odwołanie.

Uwagi:

1.    Dane podmiotowe, w tym dane osobowe właścicieli/władających nieruchomościami, zawarte w ewidencji gruntów i budynków podlegają ochronie ustawowej na podstawie ustawy z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). Uzyskanie tych danych przez podmioty nie będące właścicielem/władającym nieruchomością, wymaga wskazania interesu prawnego.
2.    Wypisy z kartotek budynków/lokali nie zawierają danych o podmiocie ewidencji gruntów i budynków ani oznaczeń ksiąg wieczystych. Wypisy z rejestrów gruntów/budynków/lokali o niepełnej treści nie zawierają danych o podmiocie ewidencji gruntów i budynków.

Podstawa prawna:

1.    Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
2.    Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
3.    Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji.
4.    Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
5.    Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Pobierz kartę informacyjną O5 (.pdf 114 kB)

Formularze do pobrania:

 Formularz EGIB (.xls 43 KB)
 Formularz EGIB (.pdf 205 KB)
 Wzór pełnomocnictwa administracyjnego (.pdf 31KB)
 Wzór pełnomocnictwa administracyjnego (.doc 31,5kB)

Wytworzył/odpowiedzialny za treść informacji:   Andrzej Rachuta 
Data wytworzenia informacji:   2020-08-06 
Wprowadził informację do BIP:   Aleksandra Jędrzejczak 
Data udostępnienia informacji w BIP:   2020-08-07 08:44:16 

© 2010-2019 Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ