Włącz/wyłącz wysoki kontrast Informacje w języku migowym AAA
Ta strona używa plików cookies. Korzystając z niej, bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na ich stosowanie w bieżącej konfiguracji.
Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies
X
  • Biuletyn Informacji Publicznej Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ
  • szukaj

ZGŁOSZENIE/WNIOSEK W SPRAWIE AKTUALIZACJI DANYCH
EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW (O8)


Wymagane dokumenty:
1. Aktualizacja danych podmiotowych w zakresie nazwiska/nazwy, miejsca zamieszkania/siedziby, uzupełnienia numeru PESEL/REGON:
• zgłoszenie/wniosek zgodny z treścią formularza „Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych podmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków miasta Poznania (dla osób fizycznych) O8F1 lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty,
• zgłoszenie/wniosek zgodny z treścią formularza „Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych podmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków miasta Poznania (dla osób prawnych ) O8F2 lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty.
W przypadku zmiany nazwiska właściciela należy dodatkowo dostarczyć aktualny odpis z księgi wieczystej z wykazaną zmianą nazwiska.
2. Aktualizacja danych przedmiotowych - połączenie działek ewidencyjnych, podział nieruchomości rolnej, zmiana danych ewidencyjnych lokali:
• wniosek zgodny z treścią formularza: „Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków miasta Poznania” (O8F3) oraz wymagane dokumenty.
3. Ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości:
• wniosek zgodny z treścią formularza: „Wniosek do ewidencji gruntów i budynków miasta Poznania o ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości” (O8F4) lub wypełniony formularz oraz wymagane dokumenty.

Uwaga: Jeżeli wyodrębnienie nieruchomości lokalowych nastąpiło w wyniku zniesienia współwłasności w postępowaniu sądowym wówczas takie orzeczenie sądowe wpływa do tut. Zarządu z urzędu, zgodnie z art. 23 ustawy z 17.05.1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Na tej podstawie lokale są ujawniane w ewidencji gruntów i budynków.

Opłaty:
1. Pełnomocnictwo do występowania ze zgłoszeniem/wnioskiem w imieniu właścicie-la/władającego podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
2. Zgodnie z załącznikiem cz. IV pkt. 3 do ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej zwolnione z zapłaty opłaty skarbowej jest złożenie pełnomocnictwa, jeżeli pełno-mocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Miejsce złożenia dokumentów:
Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ
ul. Gronowa 20, 61-655 Poznań

Termin i sposób realizacji:
1. Aktualizacja danych podmiotowych i przedmiotowych zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje niezwłocznie, w drodze czynności materialno-technicznej, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów stanowiących podstawę aktualizacji.
2. Założenie kartotek dla lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości dokonuje się na podstawie: wypisów aktów notarialnych lub orzeczeń sądu. W razie braku takich dokumentów założenie kartotek następuje na wniosek właściciela/użytkownika wieczystego w drodze czynności materialno-technicznej, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów stanowiących podstawę aktualizacji.
W razie konieczności pozyskania wyjaśnień zainteresowanych lub dodatkowych dokumentów, przeprowadza się postępowanie administracyjne.

Komórka prowadząca sprawę:
Dział Aktualizacji Danych Opisowych
Dział Postępowań Ewidencyjnych

Tryb odwoławczy:
Od decyzji w sprawie zmiany danych ewidencji gruntów i budynków służy odwołanie w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Od zmian wprowadzonych czynnością materialno-techniczną odwołanie nie przysługuje.

Uwagi:
1. Właściciele/władający nieruchomościami zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian.
UWAGA! Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.
2. Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych ewidencji gruntów i budynków składa właściciel/władający lub pełnomocnik.
3. Podmioty składające zgłoszenie/wniosek w imieniu właściciela/władającego powinny przedłożyć pełnomocnictwo do występowania przed organem prowadzącym ewidencję gruntów i budynków w sprawie, której zgłoszenie zmiany/wniosek dotyczy.
4. W przypadku, gdy właścicielem/władającym jest osoba prawna, do zgłoszenia /wniosku należy dostarczyć odpis z właściwego rejestru (np. Krajowego Rejestru Sądowego) oraz dokument potwierdzający uprawnienie osoby zgłaszającej/wnioskującej do występowania w imieniu właściciela/władającego.
5. Zgłoszenie/wniosek można złożyć osobiście lub przesłać pocztą.
6. Zgłaszający zmianę dostarcza dokumenty stanowiące podstawę wprowadzenia zmian w oryginale bądź w formie odpisu lub kopii, poświadczonych zgodnie z art. 76a §2 kodeksu postępowania administracyjnego

Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne,
2. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków,
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego,
5.Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Pobierz kartę informacyjną O8 (.pdf 468 kB)

Formularze do pobrania:

 O8F1_zgłoszenie wniosek dane podmiotowe dotyczy osób fizycznych (.doc 134kB)
 O8F1_zgłoszenie wniosek dane_podmiotowe dotyczy osób fizycznych (.pdf 109kB)
 O8F2_zgłoszenie wniosek dane podmiotowe dotyczy osób prawnych (.doc 133kB)
 O8F2_zgłoszenie wniosek dane podmiotowe dotyczy osób prawnych (.pdf 108kB)
 O8F3_zgłoszenie wniosek dane przedmiotowe (.doc 137kB)
 O8F3_zgłoszenie wniosek dane przedmiotowe (.pdf 104kB)
 O8F4_wniosek o ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości (.doc 160kB)
 O8F4_wniosek o ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości (.pdf 157kB)
 Wzór pełnomocnictwa administracyjnego (.pdf 31KB)
 Wzór pełnomocnictwa administracyjnego (.doc 31,5kB)

Wytworzył/odpowiedzialny za treść informacji:   Iwona Antkiewicz 
Data wytworzenia informacji:   2020-08-14 
Wprowadził informację do BIP:   Aleksandra Jędrzejczak 
Data udostępnienia informacji w BIP:   2020-08-17 10:14:37 

© 2010-2019 Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ